WordPress som verktyg för fastighetsmäklare


WordPress har visat sig kapabel att fungera i väldigt många verksamhetsområden. För några dagar sedan tittade vi på medieföretag som använder WordPress och i detta inlägg visar jag översiktligt hur fastighetsmäklare kan använda WordPress för att visa upp och marknadsföra objekt – något som främst i nuläget görs på den amerikanska marknaden.

Nu gäller detta inlägg självklart inte alla typer av fastighetsmäklare. De större svenska företagen, för att ta ett exempel, kräver förmodligen mycket mer än vad WordPress kan erbjuda i grundutförandet. Men om du är på väg att starta en mindre lokal verksamhet eller säljer fastigheter utomlands kan WordPress visa sig vara ett mycket bra alternativ som publiceringsplattform.

Enkelt att komma igång med färdiga teman

Jeremia Froyland listar i sitt blogginlägg 17 Free WordPress Real Estate Themes snygga och stilrena teman för fastighetsmäklare som är kostnadsfria att ladda ner och använda. Eftersom även WordPress är kostnadsfritt så kan du väldigt enkelt komma igång med att visa dina fastighetsobjekt på en webbplats – allt som krävs är grundläggande webbkunskaper samt en domän och ett konto på ett webbhotell.

För dig som vill ta ett steg till på skalan finns det även så kallade Premium-teman för detta ändamål som kostar en slant, men i gengäld ofta har en högre kvalité. Jag snubblade över WP Pro Real Estate på Theme Forest, ett tema som verkar vara mycket kompetent alternativ och på flera sätt är anpassat för ändamålet till ett litet pris, endast $25.00.

Jag hittade även företaget Real Estate Themes som är specialiserade på att använda WordPress för hjälpa fastighetsmäklare. De har bland annat flera snygga teman att köpa. Realivent är ett annat företag som specialiserat sig på samma marknad som, förutom teman, även har utvecklat flera olika tillägg som förbättrar WordPress funktionalitet för fastighetsmäklare.

Spanska Fastigheter med WordPress

Nyligen kom jag i kontakt med Jan Nilsson, som driver verksamheten Spanska Fastigheter med hjälp av WordPress och det framgår tydligt i min kommunikation med Jan att han är mycket nöjd med vad valet av WordPress har inneburit för hans verksamhet.

Skulle du kunna beskriva verksamheten närmare för läsarna?
– Jag är webbmaster/skribent, och en mäklare i Spanien sköter mäklarbiten. Sidan släpptes i september 2008, men är redan enligt honom den sida i Sverige som får in överlägset flest intresseanmälningar. Och detta utan att vi spenderat ett enda öre på marknadsföring, inte ens genom Google Adwords.

Tror du att WordPress har gett dig fördelar mot andra mäklare i samma bransch?
– Jag tror det. Massor av liknande sidor använder gamla CMS vars design skriker 1998 och ser ut som hafsverk (även om de säkert lagt ner mycket jobb). För mig blir det ju dessutom väldigt enkelt att bara byta tema när Spanska Fastigheter börjar se omodern ut. Sedan har vi ju alla underbara insticksprogram som gör det enkelt att infoga Google-kartor, hålla koll på vad användarna specifikt sökt på sajten, sidkartor, etc. Ur sökoptimeringssynpunkt är det också en stor fördel att använda sig av WordPress. Det mesta tyder på det i alla fall.

Hur kom det sig att valet föll på just WordPress för Spanska Fastigheter?
I början av förra året när tanken på att jag skulle ge mig in i Internetbranschen vuxit sig tillräckligt stark för att jag skulle börja göra lite research ledde de flesta sökningar på Google till olika bloggar inom gebitet, som webmastern.se, problogger, copyblogger, etc. Samtliga använder de WordPress, och gör det framgångsrikt. Det som lockade mig mest som nybörjare var att de flesta framhävde WordPress som ett relativt enkelt, och gratis CMS.

Redo att ta steget till WordPress?

Är du intresserad av att ta steget till WordPress för att enkelt och kostnadseffektivt kunna förbättra din webbplats och på ett bättre sätt visa upp de fastigheter du saluför? Kontakta mig så kan jag peka dig i rätt riktning!