Hur mitt bloggande gav mig ett drömjobb


För nästan exakt en månad sedan publicerades inlägget Jobbsituation på denna blogg. Anledningen var att min dåvarande arbetsgivare Mogul var tvungna att göra sig av med 10 personer och jag ingick i den gruppen. Anledningen till att inlägget skrevs var helt enkelt att göra omvärlden uppmärksam på att jag fanns tillgänglig på marknaden.

Med alla dessa svarta rubriker som i månader har färgat dagstidningarna infann sig en oro i magtrakterna. Hur skulle det nu gå? Men till min stora förvåning visade sig inlägget ge en större respons än vad jag hade kunnat hoppas på och redan dagen efter att inlägget skrevs hade flera företag hört av sig och var intresserade av att träffa mig.

Några intressanta veckor senare med flera intressanta möten så skrevs ett anställningsavtal under i tisdags och på onsdagen var jag på plats på det nya kontoret. Men vilket företag blev det?

Sermo Consulting!

Det blev faktiskt det första företaget som kontaktade mig. Peter Einarsson (PEI) hittade till min blogg genom Nikkes blogginlägg Läs Andreas Karman och några dagar senare var det dags för det första mötet. Peter representerade en mindre nischad kommunikationsbyrå inriktad på företagskommunikation och sociala medier där stora företag som Scania och Electrolux finns bland kunderna.

Byrån var precis på väg att hitta sin grundform, då de fyra delägarnas egna verksamheter konsolideras under företagsnamnet Sermo Consulting Sweden. Namnet kommer från den norska byrån Sermo Consulting Norway som har samma inriktning. De båda byråerna har precis startat att samarbeta under namnet Sermo Consulting Nordic. I Norge har man t.ex. under många år jobbat med Dell i digitala kanaler, både lokalt i Norge och globalt.

WordPress är ett av de verktyg som används i arbetet med kunderna och därför ville de öka kompetensen på detta område i och med en rekrytering av mig, samtidigt som min närvaro i sociala medier och min supportbakgrund lockade.

Företaget presenterades under torsdagens Mötesplats Cision där mer än 800 människor inom PR och kommunikation hade samlats för att lyssna på flera duktiga föreläsare, där Barack Obamas kampanjchef David Plouffe var den starkaste lysande stjärnan. Peter Einarsson på Sermo Consulting höll också en föreläsning om Electrolux och hur dom jobbar med deras sociala medierum.

Jag kallar det ett drömjobb i inläggstiteln och även om det kan vara för tidigt att avgöra detta, finns det flera faktorer som gör mig väldigt inspirerad. Jag kommer in i ett tidigt skede vilket ger mig möjligheten att faktiskt kunna bidra till hur verksamheten utvecklas, det finns många varierade arbetsuppgifter att hugga tänderna i och jag får arbeta med WordPress samtidigt som jag rör mig mot ett nytt intressant område – PR och kommunikation.

Bygg ditt personliga varumärke

Som nämnt tidigare i inlägget, var responsen på min utannonsering större än vad jag kunnat hoppas på och det är en väldigt behaglig sits när andra människor är intresserade av att vilja knyta en till sig. Man kan ha en helt annan säkerhet och trygghet vid jobbmöten när man vet att den andra parten faktiskt är intresserade av att vilja rekrytera dig.

Men hur har jag lyckats med detta? Allt detta är tack vare denna blogg kring WordPress, som i mina ögon har byggt mitt personliga varumärke. Jag är definitivt ingen expert på området, men det är inte alla som blir rekryterade genom att blogga och mitt första råd för dig som vill försöka göra någonting liknande är att välja ett nischat område och fokusera dig på det. Chris Brogan skriver utförligare om det på sin blogg.

Behöver du hjälp att komma igång med ditt bloggande eller vill diskutera hur man på bästa använder bloggen som redskap för att stärka sitt eget marknadsvärde får du mer än gärna kontakta mig eller kommentera detta inlägg.