Använd Mailchimp för att automatiska e-postutskick, del 1


Att kunna erbjuda flexibla sätt för dina läsare och besökare att få nyheter, blogginlägg, produkter eller annat intressant information är viktigt och e-post är fortfarande en kanal som internetanvändare använder i hög utsträckning.

I detta inlägg beskriver jag hur man kan använda e-posttjänsten Mailchimp och ett RSS-flöde för att skapa automatiska e-postutskick, med hjälp av deras funktion RSS to Email som fungerar både för bloggare, e-butiker och många andra typer av webbplatser som erbjuder kontinuerligt uppdaterad information.

I denna första del visar jag hur man skapar ett RSS-utskick. I den andra och sista delen, som publiceras inom kort, visar jag hur man kan implementera ett anmälningsformulär på sin webbplats. Du kan använda gratiskontot ”Forever Free” för detta, men har du många intressenter så kommer du förmodligen behöva uppgradera ditt konto. Gratisvarianten stödjer 500 prenumeranter och 3000 utskick per månad.

Vilka är fördelarna med att använda Mailchimp för automatiska e-postutskick?

  • Möjlighet att anpassa utseendet på ditt utskick precis som du vill att det ska se ut
  • Avancerad statistik över dina utskick och vad läsarna gör med det
  • Möjlighet att koppla in Google Analytics
  • Hög leveranssäkerhet
  • Enkel integration med populära publiceringssystem (till exempel WordPress)

1. Registrera konto på Mailchimp

Om du inte redan har ett konto på Mailchimp måste du registrera dig. Fyll i dina uppgifter, aktivera din e-postadress och logga in.

1. Skapa kampanjen

När du är inloggad på Mailchimp, klicka på pilen bredvid ”Create Campaign” och välj ”RSS-driven campaign” i menylistan som dyker upp.

2. Grundläggande inställningar för kampanjen

Nästa steg är att kopiera in URL:en till ditt RSS-flöde för att Mailchimp ska kunna hämta dina uppdateringar. Du kan också ställa in hur ofta e-post med nytt innehåll ska skickas ut till dina prenumeranter. Du kan välja om det ska kontrolleras varje dag, varje vecka eller varje månad. Du kan också precisera när du vill att e-posten ska skickas (vilken tid, vilken dag i veckan, vilket datum i månaden). När du är klar med dina inställningar, klicka dig vidare.

3. Välj en lista att använda för kampanjen

I nästa vy väljer du vilken lista som ska användas för kampanjen. Du kan välja en befintlig eller skapa en ny, som jag gjort (”Blogglista”).

4. Fyll i fler inställningar

Nu kommer du till en mer avancerad inställningsvy där du dels ska fylla i information om utskickat, men där du även kan koppla på olika typer av statistik och integrerade tjänster. Du kan till exempel koppla in Google Analytics på e-postutskicken. Klicka dig vidare när du känner dig färdig.

5. Välj tema för utskicket

Nu är det dags att välja hur ditt e-postutskick ska se ut, vilket är en av de största fördelarna med att använda Mailchimp – att du kan utforma det som du vill. Jag skippade att skapa en egen mall nu och valde istället en av de många standardmallar som finns tillgängliga.

När du har valt ett tema att utgå från, kan du använda standardformateringen på RSS-objekten med den redan fördefinierade *|RSS:POSTS_HTML|* som importerar titel, utdrag och länk. Men det finns flera alternativ och vill du ändra hur inläggen listas är det bara att klicka på boxen för innehåll för att kunna redigera. När du är inne i redigeringsläget, kan du klicka på ”RSS merge tag reference” för referenser till de kommandon som kan användas.

När du känner dig nöjd med hur e-postutskicket ser ut och formateras, klicka dig vidare. Ett tips kan vara att både köra en ”Popup Preview” samt skicka ett testutskick för att se hur utskicket ser ut när det landar i inkorgen.

6. Bestäm hur utskicket ska se ut utan HTML-stöd

I nästa och sista inställningsvyn bestämmer du hur utskicket ska se ut när mottagarens e-postklient saknar stöd för HTML. När du känner dig färdig, klicka dig vidare.

7. Kontrollera alla inställningar och starta kampanjen

Nu får du upp en översikt över alla de inställningar du har gjort för RSS-kampanjen och du har möjlighet att gå tillbaka något steg för att förändra det du känner behöver ändras. Du kan också göra förändringar när kampanjen är igång. I denna vy säger även Mailchimp till om det är något som saknas som behövs. När du vill sätta igång kampanjen, använd knappen ”Start RSS Campaign” längst ner.

Del 2 av Använd Mailchimp för att automatiska e-postutskick

I nästa del av detta inlägg Använd Mailchimp för att automatiska e-postutskick visar jag hur man infogar registreringsformulär på sin webbplats med WordPress och på andra plattformar.

Prenumerera på min blogg

Vill du prenumerera på min blogg kan du följa bloggen via mitt RSS-flöde eller varför inte följa mig på Twitter?