En introduktion till A/B-testning


Sluta gissa – ta reda på fakta. Använd A/B-testning för att upptäcka hur du kan få flera av dina besökare att nå dit du vill på webbplatsen.

Vill du få fler av dina besökare att registrera sig för ditt fantastiska nyhetsbrev? Du kanske vill att de ska ansöka till en ledig jobbtjänst? Registrera ett konto på din webbtjänst? Skicka iväg ett kontaktformulär om att de vill bli kunder hos er?

En formgivare kan aldrig vara helt säker på hur en webbplats kommer att upplevas och användas av besökaren. Små förändringar kan ge stora skillnader för hur besökarna utnyttjar sajten och genom A/B-testning kan vi upptäcka vilka förändringar vi ska göra.

A/B-testning går helt enkelt ut på att man ställer två (eller flera) versioner av samma sida mot varandra. Genom att analysera hur dina besökare har interagerat med de olika versionerna kan du få fram statistik om vilken version som konverterar bäst.

Hur fungerar testprocessen?

  1. Du behöver två eller fler versioner av samma sida som du kan testa. Normalt sett är det enklast att använda den nuvarande sidan samt att formge en ny version av samma sida.
  2. Du behöver samma mål som ska uppfyllas på sidan.
  3. Visa slumpmässigt en av versionerna för dina besökare.
  4. Analysera statistiken från A/B-testet.
  5. Använd den version som ger bäst resultat utifrån vad ni vill åstadkomma.

För att på ett pedagogiskt sätt visa hur webbanalys genom A/B-testning fungerar en grafisk illustration som visar processen i ett test. I detta exempel används två olika varianter av en landningssida som leder till en målsida, dit vi vill att så många besökare som ska hamna.


Vad kan vi då läsa ut av illustrationens exempel och vilka åtgärder bör det resultera i?

  • 25 procent av besökare på version 1 går vidare till målsidan.
  • 35 procent av besökarna på version 2 går vidare till målsidan.
  • Slutsatsen bör helt enkelt bli att man behåller version 2 permanent.

Hur kommer du igång?

I senare inlägg kommer vi att titta på det rent praktiska, hur man sätter upp ett A/B-test på en webbplats. Det som behövs främst behövs för att komma igång är ett verktyg som kan hjälpa dig att leverera de olika versionerna korrekt samt mäta statistiken från besökarna. Det verktyg vi primärt kommer att använda är Google Web Site Optimizer.

Interaktionsdesign för ökad konvertering

Att ta fram de olika versionerna av en sida handlar om interaktionsdesign – att försöka formge en användarupplevelse och styra besökarna åt det håll du vill genom den upplevelsen. Det kan handla om så simpla saker om olika bildmaterial, texter, storlek på en knapp och så vidare.

Till synes enkla textändringar kan ge stora resultat. 37signals gjorde ett test på registreringen för webbtjänsten Highrise, där de testade ny huvudrubrik och ny underrubrik, där den vinnande alternativet resulterade i en 30-procentig ökning av antal nya konton gentemot orginalet. Du kan läsa mer om testet i deras blogg.

På större e-handelssajter kan man gräva ner sig hur mycket som helst i hur interaktionsdesignen påverkar försäljningen. Amazon är ett exempel på ett företag som verkligen har satsat på A/B-test för att maximera avslut.

Lär av andra!

Ett smidigt sätt att få kunskap om hur man kan arbeta med A/B-testning och vad som kan fungera för dina besökare är att studera andras resultat. ABtests.com är en webbplats som samlar just A/B-case från flera olika webbplatser.

Det man ska bära med i minnet när man studerar andras resultat är att bara för att en ändring fungerar för någon annan, är det inte säkert att den kommer att fungera för dig. Det kan variera mycket mellan olika typer av verksamheter och målgrupper.

Kom ihåg detta!

  • Det kan vara svårt att veta varför en variant av till exempel en landningssida konverterar bättre än en annan – även om man vet att vilken version som är effektivast och med hur mycket. Detta kan göra att man behöver komplettera tester med kommentarer från besökare.
  • Mindre företag behöver ställa sig frågan om det är värt att investera tid och pengar för att arbeta med webbanalys på detta sätt, baserad på hur mycket som ökningen av konverteringar kan vara värt. Ett mer kostnadseffektivt sätt kan vara att applicera redan beprövade grepp vilket kan räcka långt till en början.
  • Det kan ta lång tid för sajter med mindre trafik att få tillförlitlig statistik från besökarnas val. Därför behöver du sträcka ut A/B-testerna under en längre tid om så är fallet.

Fortsättning följer…

Detta är det första inlägget i en serie om A/B-testning här på bloggen. Har du frågor eller synpunkter på detta blogginlägg – använd kommentarerna.